Narrow your search

Library

KU Leuven (3)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (2)

English (1)


Year
From To Submit

2023 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Design and application of a split-monocoque design for a formula student race car

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om te winnen in de motorsport is er maar één vereiste: je moet sneller zijn dan je concurrentie. Formula Student teams over heel de wereld voeren continu onderzoek uit naar grote of kleine aanpassingen aan de wagen om zo het voordeel te hebben op hun concurrenten. Bij Formula Electric Belgium, het studententeam van de KU Leuven en Thomas More streven ze er naar om elk jaar met behulp van significante innovaties het vuur aan de schenen te leggen van de concurrerende teams. Sinds 2021 voert Formula Electric Belgium onderzoek uit naar het implementeren van een split-monocoque ontwerp voor het chassis van de wagen. Door het invoeren van een gesegmenteerd ontwerp kan men de complexiteit, kost en duur van de productie met grote mate verlagen. Tevens geeft deze implementatie de mogelijkheid voor verdere optimalisatie van de monocoque op vlak van layup, vorm van de monocoque, etc. Deze innovaties zullen aanleiding geven tot een stijvere en sterkere wagen, zonder in te boeten op gewicht en performantie. In het eerste hoofdstuk wordt een introductie gegeven over Formula Electric Belgium. Daarnaast wordt de probleem- en doelstelling van het onderzoek hier beschreven. Het tweede hoofdstuk behandelt de basis van het onderzoek onder de vorm van een literatuurstudie. Gebruikte technieken en concepten worden hier uitgelegd en toegelicht. Vervolgens wordt in hoofdstuk drie de methodologie van het project verduidelijkt. Hoofdstuk vier gaat dieper in op de keuze en het ontwerp van de verbinding. De geometrie wordt gekozen op basis van de literatuurstudie en complexiteit van productie. Het verdere verloop van het onderzoek wordt gebaseerd op de gemaakte keuze. In het vijfde hoofdstuk worden de lijmkeuze toegelicht aan de hand van een experimentele analyse. Aan de hand van double lap joint trektesten wordt de sterkte van het adhesief bepaald. Van daaruit wordt het meest geschikte adhesief gekozen. Hoofdstuk zes omvat een theoretische studie naar de positie van het deelvlak op de huidige monocoque vorm. Aan de hand van deze studie worden beperkingen opgelegd en aanbevelingen gemaakt naar het toekomstige ontwerp van de monocoque. Hoofdstuk zeven omvat de kern van het onderzoek. Aan de hand van een mock-up schaalmodel wordt het productieproces van een gesegmenteerd ontwerp nagebootst. Uit het proces kan men zodanig de verschillende kritische punten aan het licht brengen in de productie. Op basis van de gevonden fouten en kritische punten worden er aanbevelingen gemaakt naar het volgende ontwerp van de wagen. Finaal wordt er een productieplan opgesteld, rekening houdend met de aanpassingen, voor een split-monocoque ontwerp op ware grote. In het laatste hoofdstuk wordt ten slotte een experimentele analyse van de verbinding uitgevoerd. Op basis van trek- en buigproeven op de verbinding, geproduceerd in de mockup, wordt de faalmethode in kaart gebracht. Met deze resultaten worden bijkomende aanbevelingen gemaakt voor de volgende iteratie van de verbinding.

Keywords


Dissertation
Design and application of a split-monocoque design for a formula student race car

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om te winnen in de motorsport is er maar één vereiste: je moet sneller zijn dan je concurrentie. Formula Student teams over heel de wereld voeren continu onderzoek uit naar grote of kleine aanpassingen aan de wagen om zo het voordeel te hebben op hun concurrenten. Bij Formula Electric Belgium, het studententeam van de KU Leuven en Thomas More streven ze er naar om elk jaar met behulp van significante innovaties het vuur aan de schenen te leggen van de concurrerende teams. Sinds 2021 voert Formula Electric Belgium onderzoek uit naar het implementeren van een split-monocoque ontwerp voor het chassis van de wagen. Door het invoeren van een gesegmenteerd ontwerp kan men de complexiteit, kost en duur van de productie met grote mate verlagen. Tevens geeft deze implementatie de mogelijkheid voor verdere optimalisatie van de monocoque op vlak van layup, vorm van de monocoque, etc. Deze innovaties zullen aanleiding geven tot een stijvere en sterkere wagen, zonder in te boeten op gewicht en performantie. In het eerste hoofdstuk wordt een introductie gegeven over Formula Electric Belgium. Daarnaast wordt de probleem- en doelstelling van het onderzoek hier beschreven. Het tweede hoofdstuk behandelt de basis van het onderzoek onder de vorm van een literatuurstudie. Gebruikte technieken en concepten worden hier uitgelegd en toegelicht. Vervolgens wordt in hoofdstuk drie de methodologie van het project verduidelijkt. Hoofdstuk vier gaat dieper in op de keuze en het ontwerp van de verbinding. De geometrie wordt gekozen op basis van de literatuurstudie en complexiteit van productie. Het verdere verloop van het onderzoek wordt gebaseerd op de gemaakte keuze. In het vijfde hoofdstuk worden de lijmkeuze toegelicht aan de hand van een experimentele analyse. Aan de hand van double lap joint trektesten wordt de sterkte van het adhesief bepaald. Van daaruit wordt het meest geschikte adhesief gekozen. Hoofdstuk zes omvat een theoretische studie naar de positie van het deelvlak op de huidige monocoque vorm. Aan de hand van deze studie worden beperkingen opgelegd en aanbevelingen gemaakt naar het toekomstige ontwerp van de monocoque. Hoofdstuk zeven omvat de kern van het onderzoek. Aan de hand van een mock-up schaalmodel wordt het productieproces van een gesegmenteerd ontwerp nagebootst. Uit het proces kan men zodanig de verschillende kritische punten aan het licht brengen in de productie. Op basis van de gevonden fouten en kritische punten worden er aanbevelingen gemaakt naar het volgende ontwerp van de wagen. Finaal wordt er een productieplan opgesteld, rekening houdend met de aanpassingen, voor een split-monocoque ontwerp op ware grote. In het laatste hoofdstuk wordt ten slotte een experimentele analyse van de verbinding uitgevoerd. Op basis van trek- en buigproeven op de verbinding, geproduceerd in de mockup, wordt de faalmethode in kaart gebracht. Met deze resultaten worden bijkomende aanbevelingen gemaakt voor de volgende iteratie van de verbinding.

Keywords


Dissertation
Fiber-matrix interface morphologies of thermoplastic composites

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Glass-fiber polypropylene composites know lots of applications in daily life. Having a better understanding of the surface morphologies might help to improve the usage of this material. To achieve this, the material first needs to be etched. Finding the optimal etching method that can be used to see these morphologies clearly is the main goal of this research. Additionally some applications of this method will be further explored. To achieve this, multiple samples holding this composite as well as pure polypropylene polymer will be etched while variating the concentration, duration of etching and temperature. After this a visual observation via scanning electron microscope will be done to grade the samples relative to each other with as goal picking the best fitting parameters. The visual difference between a fast and slow cooling rate will also be observed using the method found. The optimal etching method takes place at room temperature and takes 45 minutes for the used glass-fiber polypropylene composite. The concentration in weight percentage of the different components amounts to 0,029% for KMnO4, 0,677% for H2SO4 and 0,294% for H3PO4. The use of a normal light microscope is investigated as well concluding that the quality for polypropylene samples is a bit lower than with scanning electron microscopy and that this method is not viable for studying the morphologies of the used glass-fiber polypropylene composites. With these results a method is found to etch these composites to study the surface morphologies. In the literature only old methods for studying pure polypropylene polymer were available and these will not necessarily be relevant for composites.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by